همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۱) | پایان شاه

  • کد خبر: ۹۷۷۳۵
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۱) | پایان شاه
به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، تعدادی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران که در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در مطبوعات کشور منتشر می‌شد و اکنون به حافظه تاریخی ایرانیان تبدیل شده اند، در ستون «کارتون شهر» بازنشر می‌شود.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - مبارزات مردم ایران اسلامی در سال‌هایی که امام خمینی (ره) پرچمدار قیام مردمی علیه رژیم سرسپرده و دیکتاتور پهلوی بود، نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. بی شک این قیام مردمی برای شکستن هیمنه طاغوت زمان، با همراهی و همدلی اقشار مختلف مردم، معنایی شگرف به خود گرفت.

در روز‌هایی که شکوفه‌های امید و آزادی در زمستان سرد و سخت استبداد حکومت پهلوی جوانه می‌زد، مردم با پیروی از رهبری دینی، فعل خواستن را در باشکوه‌ترین شکل ممکن به تحقق رساندند و تاج وتخت ظلم و تباهی را به زیر کشیدند. در این میان، روزنامه نگاران و هنرمندان نیز بخشی از این دریای خروشان قیام مردم مسلمان ایران بودند.

نمونه‌های بسیاری از هنرنمایی و کنشگری کارتونیست‌های ایرانی وجود دارد که با قلمشان سلاح به دست گرفتند و با خلق آثاری بی بدیل، چهره پوشالی طاغوت را به رخ کشیدند.

به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، تعدادی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران که در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در مطبوعات کشور منتشر می‌شد و اکنون به حافظه تاریخی ایرانیان تبدیل شده اند، در ستون «کارتون شهر» بازنشر می‌شود.

آرزویی که برآورده شد

استاد جواد علیزاده، کارتونیست نامدار کشورمان، در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در بهمن ۱۳۵۷، نقشی پررنگ در مبارزات مردم ایران داشت و با آثارش، برگی پرافتخار در تاریخ مطبوعات ایران رقم زد. یکی از آثار شاخص و ماندگار این هنرمند، کاریکاتوری است از چهره محمدرضا پهلوی که با نام «پایان» در بهمن ۱۳۵۷ در روزنامه کیهان منتشر شد.

روایت علیزاده از این طرح، خواندنی است: «تقریبا همه کاریکاتوریست‌ها آرزویشان این بود که بتوانند کاریکاتوری از چهره شاه بزنند؛ وقتی انقلاب شد، این آرزو برآورده شد و همه ما یک تصویر ذهنی از شاه داشتیم و توانستیم این طرح‌ها را به شکل کاریکاتور ارائه کنیم. این طرح در زمان پیروزی انقلاب در روزنامه کیهان چاپ شد.

مفهوم پایان، بیشتر در ارتباط با فیلم‌های سینمایی موضوعیت داشت و من نیز می‌خواستم بگویم شاه به پایان دوره اش رسیده است. برخی‌ها وقتی این کاریکاتور‌ها چاپ شد، به ما می‌گفتند که شاه برمی گردد و هراس داشتند. من این کار را با روان نویس پنتل ژاپنی کار کردم. هنوز دوره کار کردن با راپید شروع نشده بود. این طرح‌ها خیلی زود جای ثابتی در روزنامه پیدا کرد و از صفحات داخلی (صفحه افکار عمومی) به صفحه آخر روزنامه منتقل شد که هنوز این سنت در بعضی از روزنامه‌ها تکرار می‌شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->